Thursday, March 20, 2014

Relaxed?

Avslappnad?
I helgen var vi på ett helt underbart spa i Göteborg. Njöt av ansiktsbehandling och massage, bad i varm utomhusbassäng och vila i varma vattensängar, och olika bastus och kalla källor om vart annat. Som pricken över i så var maten jättegod. Det bästa på ett sånt här ställe är dock vattnet och att kunna bada. Jag verkligen älskar vatten och att vara i vatten. Jag mår lite bättre då. Jag tänker lite mindre då. Istället blir jag distraherad av ljuden, av vågorna som bildas och försvinner när man rör sig eller vattenbubblor som spricker. Det är lite som att förlora sig i en riktigt bra bok. Så när jag är i vattnet är jag avslappnad, men annars har jag svårt att vara i nuet och inte tänka på andra saker. På saker som ska göras eller ska hända eller kan hända i framtiden. Det kan även vara bra saker, men de tar ändå bort fokus från det fina i just det ögonblicket jag befinner mig i vid den tidpunkten. Det är ändå bättre nu efter semestern här i Sverige och speciellt efter dagarna på spat. Min hjärna har lagt i en lägre växel än innan, men det kommer ta tid innan den här maskinen går i den hastigheten jag vill.

This weekend we were at a wonderful spa in Gothenburg. We enjoyed facial treatments and massages, swimming in a warm outdoor pool and rest in warm waterbeds, and alternating different saunas and cold springs. To top it all of the food was delicious. But the best thing in these places is the water and being able to swim. I absolutely adore water and to be in water. It makes me feel a bit better. It makes me think a bit less. I get distracted by the sounds, by the waves that appear and disappear by movement or water bubbles that burst. It is kind of like getting lost in a really good book. When I am in water, I am relaxed, but otherwise I have a hard time staying in the present and not thinking about other things. On things that I have to get done or that will happen or can happen in the future. It can be good things as well, but they still steal the focus from exactly the moment I am in at that specific time. It is better now after the vacation in Sweden and especially after the days at the spa. My brain has changed to a lower gear, but it will take time before this machinery runs at the pace that I want.

No comments:

Post a Comment